Obezitenin bir kaynağı da yeme alışkanlıkları

Sağlığı tehdit eden en önemli sorunların başında gelen obezite ile mücadelede başlıca hamle hatalı yemek alışkanlıklarını değiştirmek. Uzmanlara göre 8 adımda bu yanlışlıkları düzeltmek mümkün.

518
PAYLAŞ

Yeme alışkanlıklarını değiştirmek suretiyle obezitenin önlenebilmesi mümkün. Uzmanlar, obeziteye sebebiyet veren hatalı yeme alışkanlıklarını ortadan kaldırmak için sekiz adımın elzem olduğu görüşünde. Bu adımlar göz önünde yiyecek bulundurmamak, mutfakta fazla zaman harcamamak, yüksek enerjili ve yenilmemesi gereken besinleri evde bulundurmamak, serviste küçük boy kepçe kullanmak, yemek biter bitmez sofradan kalkmak, servis yaptıktan sonra servis kabını sofradan kaldırmak, lokmalar arasında çatal ve kaşığı elinden bırakmak ve mümkün olduğunca iyi çiğneyerek yavaş yemek.

Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gizem Köse, obezitenin önlenebilen kronik bir hastalık olduğunu belirterek “Dünya Sağlık Örgütü’ne göre obezite ve şişmanlık, sağlık için risk oluşturan anormal veya aşırı yağ depolanmasıdır. Obeziteyi belirlemek için Dünya Sağlık Örgütü’nün obezite sınıflaması kullanılır ve genellikle Beden Kütle İndeksi (BKİ) esas alınır. BKİ, vücut ağırlığının (kg), boy uzunluğunun (m) karesine (BKİ=kg/m2 ) bölünmesiyle elde edilen bir değerdir. BKİ değeri yetişkinlerde 18,5 ile 24,9 değerleri arasında olmalıdır. BKİ boy uzunluğuna göre vücut ağırlığını değerlendiren bir gösterge olup, vücutta yağ dağılımı hakkında bilgi vermez. Bu yüzden yapılan son çalışmalarda bel çevresi ölçümlerş daha çok önem kazanmıştır” diyor.

Obezite çocukluk çağında önlenmelidir
Çocuklukta başlayan obezitenin yağ hücre sayısının artışı ile gerçekleştiğini belirten Köse, ekliyor:
Bu durum engellenmez ise yağ hücresi sayısı artar bu da yetişkinlikteki obezite riskini arttırır. Yetişkinlikte sonradan görülen obezite yağ hücrelerinin hacminin, normal ağırlıktaki insanlara oranla daha büyük olması anlamına gelir. Burada yağ hücrelerinin boyutu büyür, sayısı değişmez. Bu yüzden obezite çocukluk çağında önlenmesi gereken kronik bir hastalıktır.

Okul çağı, 6-11 yaş grubundaki çocukları kapsıyor. Büyüme ve gelişmenin hızlı olduğu, yaşam boyu sürebilecek davranışların büyük ölçüde kazanıldığı bir dönem olan okul çağında başlayan vücut ağırlığındaki artış yaklaşık 20 yaşına kadar devam ediyor. Boy uzunluğunda artış ise kızlarda 17 yaştan sonra genellikle dururken, erkeklerde yavaş da olsa devam etmeyi sürdürüyor. Bu büyüme süreci önemli miktarda enerji ve yeni dokuların yapımı için daha fazla miktarda protein, vitamin ve mineralleri gerektiriyor

Tüm enerji ve besin ögelerinin yeterli ve dengeli karşılanabilmesi için 6-11 yaş grubu çocukların tüketmeleri gereken besinlerin kaliteli ve yeterli miktarlarda olması önemli. Burada dikkat edilmesi gereken nokta ise besinlerin içeriği. Ayakta hazır beslenme yeterli enerjiyi sağlarken kalitesizliği ile obeziteye sebep olmakta.

Sağlıklı beslenme için 5 öğün
Yeterli ve dengeli beslenmenin tanımına baktığımızda; büyüme, gelişme, sağlıklı ve verimli olarak uzun süre yaşamak için gerekli olan besin ögelerinin her birini yeterli miktarda almak dendiğini görüyoruz. Hem çocuklukta hem de yetişkinlikte uygulanacak beslenme programı, günlük en az 5 öğünlük düzenli ve sık aralıklarla uygulanması halinde dengeli oluyor.

Ana öğünlerde dört besin grubuna dikkat
Ana öğünlerde 4 besin grubundan da tüketilmesi gerekiyor. Et, süt, tahıl ve meyve-sebze grubu olarak ayrılan besin gruplarından her birinden bir öğünde az miktarda tüketim yapılmalı. Örneğin; kahvaltıda et grubundan yumurta, süt grubundan peynir, tahıl grubundan tam tahıllı ekmek ve meyve-sebze grubundan domates ile yeşillik yenebilir. Her öğünde sebze tüketilmesi gereklidir. Meyvelerin ise ara öğünde tüketilmesi tavsiye edilmektedir.

Her gün düzenli yürüyüş şart
Obezite ile mücadelede fiziksel aktivitenin de önemli olduğunu belirten Gizem Köse, “Yapılan çalışmalara baktığımızda her gün düzenli egzersiz / yürüyüş yapılması obezite riskini azaltmaktadır. Günde 30-60 dakika yürüyüş yeterlidir. Önemli olan yapacağınız aktivitenin düzenli olarak haftanın 4 günü uygulanmasıdır. Günlük fiziksel aktivitenizi arttırmanız vücut sağlığınız için olumlu geri dönüş sağlayacaktır,” diyor.

PAYLAŞ