Faust – Charles Gounod

967
PAYLAŞ

Alman edebiyatının en önemli isimlerinden olan Johann Wolfgang von Goethe’nin edebiyat, politika ve doğa bilimleri üzerine yazdığı tüm yazılarının bir toplamı olarak kabul edilmiş olan Faust eseri, Fransız müziğinin en büyük isimlerinden biri olan Charles Gounod tarafından bestelenerek opera dünyasına aktarılmış olur.

Fantastik drama türünde olan eserin librettosu, Gounod’nun her zaman birlikte çalıştığı Jules Paul Barbier ve Michel Carré’ye aittir ve eserin öyküsü, Carré’nin ‘Faust’tan esinlenerek yazdığı, ‘Faust ve Marguerite’ adlı oyunun izleğini takip eder.

Eserde artık iyice yaşlanmış bir ilim insanı olan Faust yaptığı araştırmaların ona hiçbir şey getirmediğini, üstüne üstlük, kitapların arasına gömülü bir hayat yaşarken gerçek hayatı ve aşkı ıskaladığını fark eder. İki kere zehir içerek kendini öldürmeye teşebbüs eder ama her seferinde uzaklardan gelen sesler onu durdurur. Bilime ve inanca lanet okur ve cehennemin karanlık güçlerinin kendisini yönlendirmesini ister. Bunun akabinde odasında şeytanın yardımcılarından Méphistophélès belirir. Ona, ruhunu şeytana hediye etmesi koşuluyla kendisinden istediği her hizmeti yer yüzünde alabileceğini söyler. Faust’un bu teklifi kabul etmesiyle olaylar başlar.

Rejisörlüğünü yaptığım eserde pek çok değerli arkadaşımla beraber çalıştık. Orkestramızı İtalyan orkestra şefimiz Roberto Gianola yönetiyor; dekor tasarımını Efter Tunç, kostüm tasarımını Gizem Betil, ışık tasarımını Yakup Çartık yaptı. Koro şefimiz Marco Morrone ve koreografi Beyhan Murphy’e ait. Faust rolünü Erdem Erdoğan ve Hüseyin Likos, Méphistophélès rolünü Zafer Erdaş, Tuncay Kurtoğlu ve Gökhan Ürben, Marguerite rolünü Ayten Telek, Gülbin Günay, Valentin rolünü Caner Akgün, Alper Göçeri, Siébel rolünü Özge Belen ve Deniz Erdoğan Likos, Wagner rolünü Utku Bayburt ve Bahadır Noyan Coşgun ve Marthe rolünü Neslişah Pekin ve Nursel Dinler üstleniyor.

Ben yorumumda klasik rejiye eklemeler yapmadım. Ama dünya sahnelerinde de kimi kez uygun görülen kısaltmaları ve dramaturjik anlamda, perde ve tablo sıralamalarında bir takım değişiklikler yaptım.

Benim ‘Faust’ yorumumda, modern çağın getirdiği teknolojik gelişmelerin hayatın içinde neredeyse başrolde olduğunu göreceksiniz. Sosyolojik anlamda da, toplumsal hayatın içinde yaşanan savaşın, ileri teknoloji, çocuk katilliği gibi mefhumların altını; dekor, kostüm, ışık ve koreografi anlamında da çizerek seyirciye ulaştırmaya çalıştık.

Özetle seyirci bu prodüksiyonda içinde bulunduğumuz yüzyıldan birçok şeyi bir arada görebilecek.

PAYLAŞ