Elektrikli tramvay

Türkiye’nin ilk elektrik santralinin kuruluşunun ardından ilk tramvay seferleri 11 Şubat 1914’te başlamıştı. Ancak pek sempatik görünümlü bu toplu taşıma araçlarının başına İstanbul’da gelmeyen kalmadı.

786
PAYLAŞ
1957

Ulaşım araçlarının çok az olduğu yıllarda İstanbul’un simgelerinden biriydi. Gel zaman git zaman gelişen teknolojiye yenilen tramvaylar, tedavülden kaldırıldı. Önce 12 Ağustos 1961’de Avrupa yakasına veda etti. Anadolu yakasında ise 14 Kasım 1966’da veda mendilini salladı İstanbullulara. Kimi çerçöp oldu, kimisi de müzelik. Bazıları Kadıköy Kuşdili’nde itfaiyenin yanındaki hangarlardan birinde buldular kendilerini. Yaşamlarını artık tramvay müzesi denilen (!) bu yerde sürdüreceklerdi. Özgürlükleri ellerinden alınmıştı adeta.
Ne var ki, bir süre sonra oradan da kovuldular. İtfaiye, müze olarak kullanılan hangarı geri istemişti. Kuşdili’nden İETT’nin Avcılar’daki kampına götürüldüler. Ama orada da rahat yoktu. Sondan bir önceki durakları olan Kağıthane garajına getirildiler. Yılların yorgunluğu iyice harap etmişti onları. Günün birinde de acı son geldi. 176 vagon hurdacılara satılıp parçalandı. Harap durumda kalanlardan ikisini Rahmi Koç Müzesi satın aldı. Restorasyondan geçirilen ve biri atlı, biri elektrikli olan bu tramvaylar günümüzde müze ziyaretçilerine adeta tarih dersi veriyorlar. Veda edişlerinin ardından tam 24 yıl geçti. Ve nasıl olduysa, birilerinin aklına geldi kalan birkaç tramvayı tekrar günümüze döndürmek ve yaşatmak. 1990 yılında ‘nostaljik tramvay’ adıyla önce Taksim – Tünel arasında İstanbullularla yeniden buluştu. 1 Kasım 2003’te de Kadıköy – Moda hattıyla Anadolu yakasındakilere “Merhaba!” dedi yeniden. Tarih olarak Şubat 2015’teyiz.

Yazının devamı için: Urbanista Şubat Sayısı

PAYLAŞ